Product

دیجی‌اکسپرس در سال ۱۴۰۲؛ گزارش هزار مقصد

Product۱۴۰۳/۱۱/۲۰, ۱۹:۰۷:۲۰Reza Babaei7 لایک

 

نگاهی به گزارش هزار مقصد (اولین گزارش سالانه دیجی‌ اکسپرس) 

 

تجارت الکترونیک بعد از گسترش اینترنت، تحولات چشمگیری را در شیوه زندگی افراد ایجاد کرده است. شرکت‌های بزرگی مثل آمازون به‌تدریج شیوه‌های خریدوفروش را تغییر دادند و همین تغییرات باعث شد تا میزان تقاضا برای خریدهای آنلاین بیشتر شود. در این راستا، کسب‌وکارها ناچار شدند تا خودشان را با درخواست‌های جدید مشتریان هماهنگ کنند تا به این شکل بتوانند در میدان رقابت باقی بمانند و بازارشان را حفظ کنند. 

 

در ایران هم، در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر خریدهای اینترنتی مواجه بوده‌ایم. افزایش تعداد فروشگاه‌های آنلاین، گسترش مبادلات کالا در شبکه‌های اجتماعی و ورود فروشگاه‌های فیزیکی به فضای دیجیتال، همگی باعث شده تا الگوی خرید مصرف‌کنندگان ایرانی تغییر کند. به همین دلیل، سه معیار سرعت، دقت و هزینه ارسال برای خریداران آنلاین اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌ و به فاکتورهای اصلی در فرایند خرید تبدیل شده‌ است. 

 

با کنار گذاشتن روش‌های سنتی ارسال کالا، بازار شرکت‌های لجستیکی آنلاین و مبتنی‌بر فناوری بیش از پیش رونق گرفته است. این شرکت‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به بهینه‌سازی فرایندهای ارسال کالا پرداخته‌اند و سعی دارند تجربه خرید آنلاین را بهتر کنند. در این مقاله، با نگاهی به اولین گزارش سالانه دیجی اکسپرس، روند پیشرفت صنعت لجستیک در تجارت الکترونیک ایران را بررسی می‌کنیم. 

 

تاریخچه لجستیک در ایران 

 

در این گزارش، قبل از هرچیز اشاره کردیم که ایران از نخستین ملت‌هایی بود که سیستم پستی کارآمدی را پایه‌گذاری کرد. به‌عنوان مثال، در دوران هخامنشیان، نامه‌ها و پیام‌های دولتی توسط چاپارها از طریق جاده‌ای ۲۵۰۰ کیلومتری به نام راه شاهی جابه‌جا می‌شد. این جاده شهرهای مهم آن زمان را به یکدیگر متصل می‌کرد. سالهایِ سال بعد، یعنی روزهایی که چینی­ها کالاهای مختلفی را به رم صادر می­کردند، کشورمان نقش کلیدی و پررنگی در مسیر جاده ابریشم داشته است. 

 

درنهایت گفتیم که با احداث خطوط راه­آهن، بازرگان­ها توانستند کالاها و محصولات مختلف را در یک مسافت طولانی‌ با قطار جابه­جا کنند. اوایل قرن بیستم، با ورود ماشین­ها و کامیون­ها به این عرصه، حمل­ونقل جاده­ای بازهم سریع­تر شد و دوردست­ترین شهرها به یکدیگر وصل شدند.  در قسمت بعدی این گزارش توضیحات کاملی را درباره کسب‌وکار دیجی ‌اکسپرس می‌خوانید. 

 

معرفی دیجی اکسپرس 

دیجی اکسپرس از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹ تنها به‌عنوان واحد لجستیک دیجی‌کالا در بازار فعالیت داشت. اما با گذشت زمان و توسعه زیرساخت‌ها در زمینه عملیات و ارسال، فعالیت‌های خودش را گسترش داد و به یکی از بازیگران اصلی صنعت لجستیک در تجارت الکترونیک ایران تبدیل شد. 
جالب است بدانید که بر اساس آمار و اطلاعات منتشرشده در سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۵۶ میلیارد بسته در سراسر دنیا جابه‌جا شده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این عدد در سال ۲۰۲۸ به حدود ۵۰۰ میلیارد بسته خواهد رسید. اگرچه کشورهای آسیایی سهم زیادی از صنعت ارسال بسته‌ها و تجارت الکترونیک دارند، اما ایران در مقایسه با آمار جهانی تنها بخش کوچکی از این بازار را در اختیار دارد. درحال‌حاضر، کشورهایی همچون آمریکا، چین و ژاپن بیش از ۸۰ درصد بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند. 
حالا در این بین، دیجی­ اکسپرس با پوشش بیش از ۲ هزار شهر و روستا ٪ ۹۴ سفارش­ها را در زمان مقرر به دست مشتری می­رساند. این حجم از موفقیت حاصل تلاش بیش از هزار نیروی انسانی است که کار خودشان را از صفر؛ موقعیت کارآموزی یا کارشناسی شروع کرده­اند. داستان هرکدام از آنها را می‌توانید در نسخه کامل گزارش سالانه بخوانید. 

 
 

انواع خدمات دیجی اکسپرس 

هدف دیجی اکسپرس، ارائه راهکارهای لجستیکی هوشمند، مطمئن و به‌صرفه برای همه است. ما می‌خواهیم به‌عنوان یک شرکت لجستیکی هوشمند بیش از ۱۰۰,۰۰۰ مرسوله در روز تحویل دهیم، خدمات سریع و متنوعی را به مشتریان ارائه دهیم و در رشد تجارت الکترونیک ایران سهم ‌به‌سزایی داشته باشیم. در همین راستا خدمات و سرویس­های متعددی را ارائه می­دهیم که شامل موارد زیر می‌شود: 

 

·      ارسال زمان­بندی‌شده 

دیجی اکسپرس با بهره‌گیری از این سرویس، قادر است کالاهای مختلف را به‌صورت زمان‌بندی‌شده از هر نقطه کشور به سراسر ایران ارسال کند. این سرویس به مشتریان این امکان را می‌دهد که در تاریخ و ساعت مشخصی، محصولات موردنظرشان را دریافت کنند. 
·      ارسال امروز و فردا 
در ارسال امروز و فردا، مشتری‌ها این گزینه را دارند که به‌صورت فوری کالاهای مورد نیازشان را تحویل بگیرند. 

 

·      تحویل حضوری 

تحویل حضوری، مناسب آن دسته از مشتریان است که نمی‌توانند در ساعت مشخصی در خانه باشند. گنجه‌ها مکان‌هایی هستند که بسته‌ها را به‌صورت حضوری تحویل می‌دهند. گنجه درواقع کمد هوشمندی است که در مراکز تحویل حضوری در سراسر کشور مانند سوپرمارکت­ها، لوازم التحریری­ها، دفاتر پیشخوان و... تعبیه شده­اند و دسترسی شما را به بسته‌ها آسان­تر می‌کنند. 

 
 
 

دستگاه پارسل سورتر 

در صنعت لجستیک، تنها تعداد کمی از شرکت‌ها توانایی دسته‌بندی بسته‌ها را به‌صورت مکانیزه دارند. دیجی اکسپرس با استفاده از دستگاه پیشرفته پارسل سورتر، قادر است بسته‌ها را با دقت و سرعت بالا تفکیک و دسته‌بندی کند. این دستگاه با ظرفیت چشمگیر خود، توانایی پردازش بیش از 65 میلیون بسته را در سال دارد. 

 

ناوگان حمل و نقل 

ناوگان دیجی اکسپرس هر بسته­ای را با هر اندازه و سایزی که داشته باشد و در هر زمانی که تعیین شده باشد، تحویل می­دهد. انواع کامیون، وانت، سواری و موتورسیکلت براساس نوع سرویس ارسال (فوری، زمان­بندی‌شده و ...) در دیجی ­اکسپرس به کار گرفته می­شوند. جالب است بدانید که در سال ۱۴۰۲، حدود ۸۵۰۰ راننده به صورت‌های مختلفی مانند، سفیر موتوری فریلنسر، سفیر خودرویی فریلنسر، سفیر استخدامی و یا سفیر پیمان‌کاری با ما همکاری کرده‌اند. 

 

سخن آخر 

در این مطلب سعی کردیم خلاصه‌ای از گزارش سالانه ۱۴۰۲ دیجی اکسپرس را تقدیم شما کنیم. برای خواندن سایر بخش‌ها و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعداد ارسال‌ها، تعداد مراکز عملیاتی و ...، گزارش هزار مقصد را دانلود کنید. 

0
مسیر استخدام
ارسال رزومهارسال رزومه
بررسی اولیه بررسی اولیه
گفت‌وگوی تلفنیگفت‌وگوی تلفنی
مصاحبه حضوریمصاحبه حضوری
ارائه پیشنهادارائه پیشنهاد
شروع هم‌مسیر شدنشروع هم‌مسیر شدن